Veerle Rooms studeerde Beeldende en Grafische Kunsten aan het Nationaal Hoger Instituut te Antwerpen. Gedurende 35 jaar was zij docente in het Hoger Kunstonderwijs ‘Karel de Grote Hogeschool’ en manifesteerde zich als een van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars in haar discipline. Met voortdurend onderzoek en experiment blijft zij naar vernieuwing streven, zowel technisch, compositorisch als inhoudelijk. Zij behoudt de vertrouwde klassieke technieken als basis, maar integreert deze met de steeds evoluerende digitale mogelijkheden in haar werk.
Haar CV vermeldt tal van nationale en internationale Eerste Prijzen. Zij gaf gastcolleges aan befaamde buitenlandse universiteiten, zie hiervoor haar website. Met opgemerkte tentoonstellingen en de realisatie van een reeks kostbare portfolio's in samenwerking met collega-kunstenaars en gelijkgezinde auteurs bracht zij een interactie over de grenzen heen tot stand.
Voorbeelden hiervan zijn o.a. De Rebus, E-POS I en II met Zuid-Afrika, Rusland, Zwitserland en recent nog Our Soldiers met Nieuw-Zeeland. De interesse voor prehistorische culturen blijven hoogtepunten in haar werk. Nieuwe projecten: Mythen & Tekens / Myths & Marks en AARDE voor het project Emoties – Emotions, geïnspireerd door de oudste prehistorische tekeningen in de grot Chauvet (Ardèche in Zuid-Frankrijk), kregen een nieuwe beeldtaal, enz…
In tegenstelling tot druktechnieken zoals etsen, gaan we nu onze drukplaat ‘ophogen’ en met diverse materialen een reliëf aanbrengen: een soort van terrasbouw waarmee we een druklandschap vormen dat tot een artistiek resultaat moet leiden.
We gaan ook geen relatief kostbare materialen zoals koper of zink gebruiken maar we werken met afvalplaatjes zoals plastiek, formica, overschotten van karton, kleefband,… als drager bij de opbouw van de collografie.